4. Humpty Trumpty.

17 maart 2017 - Kansas City, Kansas, Verenigde Staten

gatewayarch en rvUiteindelijk moeten we wel aan de andere kant van de Rockies zien te komen. En dat is nog wel een eindje rijden. Na ons verblijf in Casey moesten we dus vooral verder naar het Westen en als het een beetje kan ook nog verder naar het zuiden in verband met de temperatuur. We rijden dus richting St. Louis in Missouri. De plek waar de Missouri en de Mississippi samenkomen. Voor de pioniers een belangrijk punt omdat van daaruit het grote wilde westen voor hen lag. arch en stlouisTer ere daarvan werd een aantal jaren geleden de Gateway Arch gebouwd. Een enorme gevaarte dat je van ver al kunt zien liggen. Zeer herkenbaar en eigenlijk heel fraai met de stad als achtergrond als je uit het oosten komt aanrijden. De rivier ligt er vlak voor met een aantal raderbootjes die rondvaarten maken.

raderbootWat we nog niet wisten is dat hier vlakbij de grootste prehistorische Indianenstad ten noorden van Mexico heeft gelegen. Cahokia Mounds is nu al vele eeuwen verlaten en wat rest zijn vreemde heuvels (mounds) in het landschap.  Ook hebben ze toentertijd een soort astronomische kalender gebouwd. Dat wordt nu woodhenge genoemd. Er is een prachtig museum gebouwd en ondertussen staat dit gebied ook op de UNESCO werelderfgoedlijst. Vanaf 700 na Christus tot ongeveer 1200 AD was hier een bloeiende cultuur gevestigd. Na 1200 AD spoorloos verdwenen en niemand weet waarom !?cahokiamound

Vanaf hier gaat de route verder richting Kansas en Kansas City. Daarmee gaan we dwars door de USA en door de prairie en wat men ‘’heartland USA’’ noemt. Je kunt het ook ‘’smallville’’ noemen. Heel veel kleine dorpjes, soms maar met een kleine 150 inwoners, veel vlaggen en grote borden met TRUMP en PENCE. Hier woont het electoraat.  Hier verbouwen ze de mais en grazen de vleeskoeien die Amerika moeten voeden. Hier krijg je coleslaw en kun je overal JELL-o pudding kopen. Kijk maar even naar de JELL-o film in het video deel van dit blog. . De wegen zijn breed en op veel stukken erg stil en leeg. Even lekker wat kilometers vreten om snel bij de Rockies te komen.

Met de vlam in de pijp!

Maarten en Jet

1. Ferdi:
    20 maart 2017
    Mooi die boog. Lekker doorscheuren naar de Rockies.
    Oja overzichtskaarten is erg fijn
  2. Luc van Baalen:
    20 maart 2017
    Voor vreemde heuvels kan je ook gewoon naar Lage Vuursche in het bos naast waar Beatrix woont, maar die zijn uit de steentijd.
  3. Jacqueline:
    20 maart 2017
    Leuk verslag! Veel plezier met de avonturen die nog komen gaan.
    Vorig jaar reden wij een RV van Roadbear naar LA en zijn helemaal afgezakt naar New Mexico i.v.m. de koude. Geplande route de prullenbak in en op zoek gegaan naar zon en warmte. Verrassend om te doen! Overigens ook een storing moeten oplossen en twee dagen oponthoud. Dat hoort er dus ook bij.
  4. Sophie:
    20 maart 2017
    Is het echt zo koud ja? Shiteej, afzakken dus... ben toevallig ook aan t plannen voor volgend jasr, last me graag bijpraten... drive safe, stay warm en blijven schrijven Xx
  5. Maarten van Eck:
    21 maart 2017
    De kou hebben we achter ons gelaten. Het is nu zelfs recordwarmte. Dik in de twintig graden. Het is dus een kwestie van goed naar het weerbericht kijken en er dan naar handelen.
  6. Steffan:
    21 maart 2017
    Leuke naam voor zo'n joekel van een camper! Heel leuk om jullie verhalen te lezen. Keep them coming :-)