13. Opkrikken.

11 april 2017 - Bethel Island, Verenigde Staten

kapitoolWe moesten wel even bijkomen van al dat gedoe met dat weer. Sacramento is daar een prima plaats voor. Het is niet erg bekend terwijl het toch de hoofdstad van Californië is. Het is vooral bekend geworden tijdens de Gold Rush. De ligging aan twee rivieren, het eindpunt van een oost-westverbinding van een spoorlijn en de ligging in de grote centrale vallei van Californië met zijn vruchtbare grond  maakte het een belangrijke transport- en marktplaats. goldrushDe ligging aan de rivieren maakt het ook een kwetsbare plaats. In 18 zoveel is de hele plaats al een keer onder water gelopen. Naderhand werd dat zeer pragmatisch opgelost door boven op de begane grond verdieping , nieuwe verdiepingen te bouwen en de voormalige begane grond verdieping vol te storten met puin en aarde. Of nog beter het hele pand op te spoorlijnkrikken, zodat het wassende water er geen vat meer op kon krijgen. Dat alles is vooral goed te zien in Oldtown Sacramento ofwel OLD SAC. Zeer fraai gerestaureerd deel van de stad, direct aan de rivier en meer dan voldoende musea en eet- en drinktentjes om je een dagje te vermaken. Wij vonden vooral het historisch museum leuk en de sportsbar waar we midden in een voetbal sportbar(ja echt hoor voetbal) wedstrijd van Sacramento tegen hutsefluts terecht kwamen.  Wat een emoties !

Nr. 148

Ook vermeldenswaardig was ons bezoekje aan de lokale Hong Kong Chinees. Er zijn heel veel Aziaten in Californië. Die zijn allemaal in 18 zoveel naar Amerika gekomen om hun geluk te zoeken en veel hebben in de mijnindustrie gewerkt. Maar ook heel veel zijn hongkongchineesbetrokken geweest bij het aanleggen van de spoorwegen. Ergens in Old Sac kun je dus in een kelder (voormalig dus begane grond) chinees eten. Kelder is de juiste aanduiding. We hebben ook als reactie ergens parkeergarage gelezen ! Had ook gekund. Op de foto ziet u de volledige staf van het restaurant verdiept in een Chinese knokfilm. Vele malen belangrijker dan de geëerde gasten uit Nederland  vanzelfsprekend.

De porseleinkast.

KunstVoor de ontwikkeling van die eerder genoemde spoorlijn waren de zogenaamde big four verantwoordelijk. Rijke zakenlieden, waaronder een zekere Judge Crocker. Die heeft samen met zijn dochters de stad niet alleen zijn voormalige woonhuis nagelaten, maar tevens een schitterend museum. Opvallend is de bijzonder collectie keramiek, waar met name zijn dochter een zwak voor had. Heel veel Meissen aardewerk en ook veel Aziatisch keramiek. Vooral de moderne werken spraken ons erg aan.

Deltawerken.

Na Sacramento rijden we een stukje zuidwestwaarts en komen dan echt in de Delta uit. De grote rivieren en de vele kanalen, baaitjes en meren zijn verantwoordelijk voor het uitgesproken deltalandschap en vele kleine eilandjes. We verblijven op een van de wat grotere eilandjes , Bethel Island. Een leuke , rustige plek om te vissen en een beetje met een bootje varen. De ene ‘bait’ shop na de andere en omdat het hoogseizoen nog lang niet is aangebroken ook nog een beetje slaperig.

BBQGelukkig hebben we nu echt prachtig weer en kan Maarten eindelijk zijn barbecue aansteken met een steak waarmee we half Utrecht hadden kunnen voeren.  Morgen verder richting Silicon Valley en The Sutter Buttes. Een vulkanisch gebergte dat ook bekend staat als de kleinste bergstreek ter wereld (ja hoor daar zijn we weer !)

Hartelijk dank voor al jullie leuke reacties,

Met vriendelijke groet,

Maarten en Superjet

1. Ferdi:
    14 april 2017
    Geen last van muggen?
  2. Maarten van Eck:
    16 april 2017
    Nog geen mug gezien ! Is nog iets te vroeg in het jaar. Zodra het warmer wordt ga je waarschijnlijk dood in die Delta !