14.Terug naar de kust.

16 april 2017 - San Francisco International Airport, Verenigde Staten

De Pacific OceanNa de delta trekken we verder naar het zuiden van de baai van San Francisco. Het terrein van alle beroemde en grote universiteiten en technologiegiganten. Berkeley, Stanford, Silicon Valley zijn hier de bekende namen. Om uit de delta te komen moet je nog een steil gebergte over en dan rij je zo ongeveer het prachtige kustgebied van California in. Langs de gehele kust loopt de beroemde highway 1. Pigeon Point vuurtorenOm de paar honderd meter ligt wel ergens een baaitje waar je kunt surfen of gewoon op het strand kunt wandelen of liggen. De kust is heel ruig en vaak ook heel steil. De branding is op veel plaatsen behoorlijk ruig.  Op de meest verraderlijke plaatsen zijn vuurtorens gebouwd. Zo af en toe kom je langs best aardige plaatsjes. Een zo’n plaatsje is Santa Cruz.

Under the boardwalk.

Rollercoaster Santa CruzDit plaatsje heeft een echte boardwalk. Een houten breed voetgangers gebied met kermisattracties en iets verderop ligt dan ook nog de pier met dezelfde soort attracties, maar ook restaurants en barretjes. Het is prachtig weer en ook vermakelijk om hier even te wandelen. Het is eigenlijk hetzelfde als de Santa Monica pier. De iets grotere en iets bekendere variant op het zelfde thema. Dat ligt voor ons deze keer te ver zuidelijk.

Monarch vlinder.

Natural Bridge Jaren geleden bezochten we in Frankrijk een prachtige film over de jaarlijkse trek van de Monarch vlinder. Met honderdduizenden tegelijkertijd trekken die van Canada en de binnenlanden van de USA naar de kust van California om te overwinteren. Dat doen ze dus in een heel klein gebiedje, verscholen in een beschutte vallei in Santa Cruz. Die vallei is onderdeel van het Natural Bridges State Park.  De vlinders verblijven hier in de herfst en de winter. In het voorjaar fladderen ze allemaal weer richting Canada en verder landinwaarts in de Verenigde Staten. Je ziet rond deze tijd dus maar enkele exemplaren, die blijkbaar de bus hebben gemist.

BadmeesterVerder is daar natuurlijk weer eens een natuurlijke brug te zien. De oplettende lezer weet nog dat er bruggen en bogen bestaan. Bogen worden gevormd door de vries-ontdooi cyclus en de wind. Bruggen door de eroderende werking van water. Hier aan de kust zie je dus op verschillende plaatsen bruggen.

Pasen

We waren al gewaarschuwd dat Pasen een bijzonder druk weekend kon worden. Vrijwel iedereen met kinderen stormt met alle kampeerspullen naar de camping. Die zitten dan ook echt stampvol. Binnen de kortste keren wordt de trailer, RV, caravan etc. uitgepakt en verandert de volledige camping in een soort uitdragerij van speelgoed en schreeuwende kinderen.  Niet echt ons dingetje, dus we gaan voor onze rust (en gemoedsrust) twee dagen luxueus in een vet hotel doorbrengen vlak naast de luchthaven van San Francisco. De vliegtuigen landen aan onze voeten in de baai van San Francisco. Kijk maar naar het videootje in het videodeel van dit blog.

TANGO !

SFTangocompetitionBij het inchecken in het hotel krijgen we direct te horen dat we met onze neus in de dansboter vallen. De Amerikaanse nationale kampioenschappen Tangodansen vindt plaats in ons hotel. Het hele hotel is vergeven van de dansers en danseressen die met wisselend succes deelnemen aan de kampioenschappen. Geheel in stijl gaat dat gepaard met de nodige dramatiek. We vermaken ons kostelijk en zullen zondagavond vol bewondering toekijken bij de grote finale en het afsluitende dansfeest. We hopen daar in  het volgende verslag nog wat fraai fotomateriaal van te kunnen laten zien.

Wij hopen dat jullie allemaal gezellige paasdagen hebben gehad. Tot de volgende keer in de wijngebieden van Californië.

Maarten en Superjet.

1. Ferdi:
    16 april 2017
    Jullie komen vast helemaal tot rust
    Mooie vliegtuigen en danseressen.
    Hola en adios uit Valencia
  2. Marcus:
    17 april 2017
    Dat moet dan werkelijk het hoogtepunt van jullie reis zijn geweest , die tangomovements.
    Geniet van jullie verhalen.