1. The Windy City

11 maart 2017 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

icelandair boven chicagoZo wordt Chicago al heel lang genoemd. Er zijn eigenlijk meerdere verklaringen voor. Veel wind vanwege de ligging ten zuiden van Lake Michigan. En ook wel ‘veel wind’ als in ‘opschepperig zijn’. Dat laatste heeft dan weer iets te maken met de rivaliteit van Chicago met Cincinnati.

Wat wij wisten is dat we het koud zouden krijgen en dat er zelfs een echte sneeuwstorm zou komen. Eerst dus maar eens een paar dagen genieten van het dan nog strakblauwe weer en de prachtige, ruime, lichte en vriendelijke stad.

Heel mooi zijn de schitterende architectonische hoogstandjes die hier gebouwd zijn en nog gebouwd worden. Werkelijk schitterende gebouwen staan hier naast prachtige parken, een centraal gelegen kanaal en brede en schone avenues. Uitzicht over rivierWij vonden de Riverwalk heel leuk om te doen. Ook ons bezoek aan Hancock (een van de hoge wolkenkrabbers) en een aantal van de mooie musea was meer dan de moeite waard. Ook staat er heel veel openbare kunst in straten en op pleinen.

cloudgateEen mooi voorbeeld daarvan is het schitterende beeld ‘’cloudgate’’. Dat beeld is bekender geworden onder de naam “The Bean”. Je ziet hier Jet richting "cloudgate" lopen. De hele omgeving wordt in het glimmende oppervlakte weerspiegeld. Dat maakt het fascinerend om naar te kijken en natuurlijk worden hier ook veel zelfportretten gemaakt.

The green river.

klein bootje rivierTot onze verbazing blijkt men in Chicago telkens als St. Patrick niet op een zaterdag valt het gewoon de zaterdag daarvoor te vieren. In dit geval dus echt bijna precies een week voor het ‘echte’ St. Patrick. Er is een zeer hoge concentratie oorspronkelijke Ieren geëmigreerd naar Chicago en omstreken. Vandaar de populariteit van de viering van dit Ierse feest.

plumbersEen bijzondere gebeurtenis is het groen verfen van de rivier. Die rivier werd vroeger gebruikt als een soort riool. Er werd van alles en nog wat in gedumpt en veelal illegaal. Het toenmalige stadsbestuur was dat beu en vroeg aan de lokale loodgieters een kleurstof toe te voegen, zodat men kon nagaan wie er zoal zijn afvalwater dumpte in de rivier. Het viel uiteindelijk iemand op dat de gebruikte kleurstof ook op de overalls bleef zitten en dat de kleur wel heel erg goed leek op de ‘Ierse kleur’ groen. Zo ontstond het idee om de rivier met St. Patrick dag groen te kleuren. Het zijn nog steeds de loodgieters, “plumbers” die de eer hebben de rivier te verven.

Tot de volgende keer,

Maarten en Jet