8. De kleur is rood.

25 maart 2017 - Moab, Utah, Verenigde Staten

UTAHZo kwam er toch nog een snel einde aan ons bezoek aan Colorado. Dat reizen in het voorjaar brengt het risico mee dat er alsnog en ook nog heel snel winterse omstandigheden kunnen voorkomen. Vandaar de beslissing om in ieder geval de echt hoge bergen uit te rijden. De volgende staat westwaarts wordt dan Utah. Ook een van onze lievelingsstaten, vanwege het overweldigende natuurschoon dat je hier kunt bewonderen. De reis voerde ons van Montrose naar het bekende plaatsje Moab in Utah. De toegangspoort voor twee prachtige natuurparken.

Boogjes.

Grote boogArches  National Park kent meer dan 2000 natuurlijke zandstenen boogjes en die zijn allemaal rood! Eigenlijk is alles rood in Utah. Tranen in je ogen krijg je van al dat natuurschoon. Je kunt hier met je auto of in ons geval grote camper rustig doorheen rijden en op de vele parkeerplaatsen stilstaan, uitstappen en dan na een kort of in sommige gevallen iets langer wandelingetje vlak bij die prachtige bogen of balancerende stenen of pilaren of… enfin, het houdt niet op. Arch (boogje)Overal waar je kijkt zie je weer iets anders moois. Je wordt ook helemaal gek van je eigen fotografiegedrag. Aan het einde van een dagje Arches heb je zo een foto of 300.

Nog meer gaten.

Na Arches zijn we de volgende dag naar “Island in the Sky” gegaan. Dat is een onderdeel van Canyonlands National Park, de buurman van Arches.  Terwijl de weg naar Arches naar boven voert en je eigenlijk boven op het landschap vertoeft biedt Canyonland juist het tegenovergestelde. Grote gatenJe kijkt hier naar beneden in de enorme hoeveelheid Canyons die hier zijn uitgesleten. Dat park is gigantisch groot en kun je eigenlijk ook niet in een dag bezoeken. Vandaag staan we in Island in the Sky, dus bovenop. Morgen gaan we dan het andere deel bezoeken (het Needles district) en dan zitten we feitelijk in de canyons en rijden we dus echt in het hart van de grote gaten. Wederom is het uitzicht adembenemend. Eigenlijk mooier dan de Grand Canyon, maar dat mag ik volgens mij niet zeggen.

Yesterday news.

Newspaper RockDe volgende dag dus het Needles district van het park, maar dan kom je eerst langs Newspaper Rock. Een van de plekken waar de oorspronkelijke bewoners tekeningen achterlieten op de rotswanden. Prachtig om even bij stil te staan en te bedenken dat hier al duizenden jaren mensen rondlopen. De precieze betekenis van de tekeningen zijn nog onbekend , maar het moeten een soort verhalen zijn. Een mooie naam dus dat Newspaper. NeedlesDe rest van de dag brengen we door in de wirwar van uitgesleten canyons, waar ook weer arches te vinden zijn en stenen pilaren en….

Vermoeide groeten,

Maarten en Jet

1. H.A.van Eck:
    28 maart 2017
    Prachtige foto's van sprookjesachtige panorama's met bijbehorend verhaal.
    Een vette 10 !!!
  2. Steffan:
    28 maart 2017
    Heel herkenbaar, dat fotografiegedrag. In 2001 liepen wij met analoge camera's rond in de Grand Canyon en Bryce Canyon. Foto's schiften kreeg kwam zo'n beetje neer op de hoeveelheid decimeren :-) Mooie reis, hoor!
  3. Janja:
    28 maart 2017
    Mooi!!!! En vermoeide groeten???? Dagje blijven staan, bakkie d'rbij, boekje d'rbij en wegmijmeren bij al die ouwe muk! X
  4. Ies:
    28 maart 2017
    Geweldig de adviezen die je vermeld, niet stoppen hoor.