10. Kleurrijk.

30 maart 2017 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

Kodachrome pilaarOoit in een ver verleden moest je foto’s maken met een camera en daar moest dan een filmrolletje in. Ja, ja beste kijkbuiskindertjes, een rolletje ! En als je dan thuiskwam dan bracht je die rolletjes naar de fotovakhandel en dan kreeg je een papiertje mee met daarop jouw naam en het nummer van dat filmrolletje en daarmee kon je ongeveer een week later het ontwikkelde filmpje en afdrukjes van de ‘negatieven’ ophalen. Als het meezat kon je de ‘minder goed gelukte foto’s weer terug geven aan deze vakman en dan hoefde je niet zoveel te betalen. Kodachrome uitzichtUit die tijd stamt de firma KODAK die eveneens heel veel jaren geleden een nieuw soort kleurenfilm introduceerde genaamd “Kodachrome”. Om dat te promoten organiseerde KODAK in samenwerking met National Geographic een expeditie door de USA. Ze maakte ook een stop in UTAH en maakte daar prachtige foto’s van het bijzondere landschap. Die plek waar ze die schitterende foto’s namen heet nu kodachromecamper“Kodachrome Basin State Park”. Voor ons is het al de tweede keer dat we dit park(je) bezoeken en nog steeds vinden we het zeer de moeite waard. De routes in het park zijn moeilijk begaanbaar en helaas wordt het park heel vaak overgeslagen omdat de beroemde buurman (Bryce) alle aandacht naar zich toetrekt.

Ebenezer en Mary Bryce.

ebenezerEbenezer en zijn lieftallige echtgenote Mary settelde zich zo rond 1850 aan de rand van een toen nog onbekende canyon. Mary had problemen met haar gezondheid en dus zocht Ebenezer een hoog plekje met gezonde lucht. Hij legde een weggetje aan om hout over te transporteren van de rand van de Canyon tot aan hun huisje. Na verloop van tijd begonnen steeds meer mensen dat weggetje te gebruiken om het wonderschone landschap in de achtertuin van Ebenezer te bewonderen. huis ebenezerHet begin van het massatoerisme naar Bryce Canyon, zoals we dat nu kennen. Op een vraag van een van die eerste toeristen wat Bryce nu zelf vond van al dat natuurschoon in zijn achtertuin antwoordde hij: “It’s a hell of a place to lose a cow !”

Ik kan er kort over zijn. Bryce Canyon National Park is overweldigend mooi. We hebben een selectie van onze foto’s in een album geplakt en dat kun je hier onder aanklikken en bekijken.

Veel kijk en klik plezier gewenst,

liefs,

Maarten en Superjet.

1. Luc van Baalen:
    1 april 2017
    Maarten, ik vermoed datje de datum van je camera fout hebt staan. De 2 foto's van Ebenezer en hun huisje geven aan 30 april 2017.
  2. Maarten van Eck:
    1 april 2017
    Heel goed gezien Luc. Gelukkig staan mijn camera's goed. De foto's staan in een separaat database en bij het inlezen heb ik daar een foutje gemaakt. De datum staat nu weer goed. Bedankt voor je scherpe reactie !
  3. Ferdi:
    Goed fotoalbum . Mooi
  4. Marike:
    2 april 2017
    Prachtig! Wat is dat schattige eekhoornachtige beestje?
  5. Steffan:
    8 april 2017
    Waanzinnige foto's. Bryce Canyon rules!
    @Marike: dat is Knabbel of Babbel :-) Het is een chipmunk.
  6. Leidi:
    24 april 2017
    Waanzinnig mooi gebied. De foto's brengen mij weer even terug.