6. America’s mountain.

20 maart 2017 - Manitou Springs, Colorado, Verenigde Staten

uitzicht richting colorado springsMan, man, man wat zijn die wegen lang. En de temperatuur bleef maar stijgen. Er was een moment en toen haalde we de 27 graden makkelijk. Die prairie is oneindig groot en pas op het laatste moment doemt in de verte een vreemd verschijnsel op. Het lijkt een beetje of er een soort onweerswolk verschijnt aan de horizon. Even later blijkt het om een enorme solitaire berg te gaan.  Zo ziet Pikes Peak er uit als je uit het oosten komt aanrijden.  De Indianen noemde deze berg ook de blauwe wolk. Nu wordt deze hoge berg America’s Mountain genoemd of gewoon Pikes Peak. camper in de sneeuwOm er te komen moeten we eerst langs Colorado Springs en dan door naar Manitou Springs.  Daar parkeren we de camper.

De beklimming.

De volgende ochtend vroeg is het schitterend weer en we gaan Pikes Peak beklimmen met onze camper. Alle Amerikanen en Jet vinden dat weliswaar niet echt een goed idee, maar Amerikanen zijn watjes en de routeMaarten is niet bang uitgevallen. Omhoog , omhoog met die 4,5 liter Ford! De berg is 4301 meter hoog, dus het is best een klimmetje. Pikes Peak is een prachtige berg om te beklimmen. Het is een statepark en biedt ongekende uitzichten over het omringende land. Aan de ene kant dus de gigantische prairie en aan de andere kant kijk je tegen de Rockies aan. Noordwaarts zie je Denver liggen.

Pikes Peak is eens per jaar het toneel van een wereldberoemde race. maarten op de topDe Pikes Peak hillclimb. De snelste tijd ooit is neergezet door de beroemde rallyrijder Loeb. Kijk vooral even naar het filmpje van zijn beklimming van Pikes Peak. Wij deden er maar net iets langer over. Maakt niet uit, want het ging tenslotte om het uitzicht en om duidelijk te maken dat je ook met een camper zonder problemen die berg op komt. Kwestie van gas geven en niet te veel remmen.

Garden of the Gods.

garden of the godsLangzaam sukkelde we weer naar beneden om op de terugweg nog even door de tuin van de goden te rijden. Nou zijn die Amerikanen natuurlijk allemaal reli-gekkies en er zijn wel 30 verschillende soorten kerkgenootschappen, maar hier wordt uitsluitende een fraai stukje natuurschoon bedoeld. Het park is voor iedereen toegankelijk en toont bijzonder fraaie rode rotsformaties. Door het park loopt een eenrichtingsweg die je langs al dat mooi voert. Helaas niet al te veel en ook kleine parkeerplekken dus veel stoppen ging niet echt goed met onze camper. De moeite waard was het wel en moe maar voldaan zijn we retour naar de camping gegaan.

Tot de volgende keer,

Maarten en Jet

1. Richard Vos:
    22 maart 2017
    Wow, jaloersmakende trip! Ik ben nu (22-3) pas aangehaakt. Zal komende week de vorige afleveringen gaan bekijken, leuk! Hartelijke groeten vanuit een eindelijk beetje zonnig Nederland ;-)
  2. Luc van Baalen:
    22 maart 2017
    Gaaf, maar jij bent toch wel netjes rechts van die gele streep gebleven?